بیمه ایران

  • ۰
  • ۰

بیمه شخص ثالث در میان انواع بیمه از محبوبیت بیشتری برخوردار است و از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن می‌توان به اجباری بودن این بیمه در ایران اشاره کرد. خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه اهمیت بسیاری دارد و در صورتی که وسیله نقلیه‌ای فاقد این بیمه باشد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم با مراحل خرید آنلاین بیمه شخص ثالث و روش محاسبه حق بیمه آن، به صورت کامل آشنا شویم.

 

نحوه محاسبه حق بیمه شخص ثالث

اگر دقت کرده باشید، حق بیمه برای هر مدل خودرو و وسیله نقلیه متفاوت است و این حق بیمه سالانه نیز تغییر می‌کند. به طور کلی باید گفت روش محاسبه حق بیمه برای هر وسیله نقلیه‌ای بر اساس معیارهایی تغییر می‌کند و بر قیمت نهایی آن تاثیر دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

در صورتی که در طی سال وسیله نقلیه خسارتی نبیند یا به وسیه دیگری خسارت وارد نکند، مشمول استفاده از تخفیف خواهد شد. روش محاسبه این تخفیف مدتی است که تغییر کرده است. در گذشته هر تعداد سال تخفیفی که روی بیمه نامه قبلی نوشته شده بود به اضافه یک می‌شود و به عنوان سال‌های تخفیف عدم خسارت عنوان می‌شود. امروزه به منظور محاسبه تخفیف عدم خسارت باید از درصد تخفیف بیمه نامه قبلی و حوادث راننده که روی بیمه نامه قبلی قرار دارد، استفاده شود. با توجه به این موضوع زمان دریافت استعلام قیمت بیمه شخص ثالث باید از بیمه نامه قبلی استفاده کرد و در صورتی که درصد تخفیف ثالث 10 و درصد تخفیف راننده 5 بود از همین اعداد برای استعلام قیمت بیمه استفاده کرد.  

 

در صورتی که دارنده بیمه در این مدت از بیمه وسیله نقلیه خود استفاده کرده باشد، باید تعداد خسارت های جانی، مالی و حوادث راننده را از روی بیمه نامه مطالعه کند. در صورت استفاده از بیمه نامه مهری روی آن زده شده که خسارت و نوع آن توسط مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه مشخص است. با استفاده از درصد تخفیف بیمه نامه و تعداد دفعات استفاده از بیمه نامه می‌توان میزان تخفیف عدم خسارت را به راحتی محاسبه کرد و استعلام قیمت بیمه شخص ثالث را دریافت کرد.

حق بیمه پایه اعلام شده توسط بیمه مرکزی

پایه تعیین حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش جانی و مالی آن مبلغ تعیین شده برای دیه کامل انسان در ماه حرام است که هر ساله قوه قضائیه میزان دقیقی را به عنوان حق دیه کامل در این ماه اعلام می‌کند. ماه‌های حرام، چهار ماه قمری ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب هستند. در سال 99 دیه کامل کامل در ماه‌های حرام 440 میلیون و در ماه‌های غیر حرام 330 میلیون اعلام شده است. بر همین اساس حداقل پوشش مالی در سال 99، 11 میلیون بوده که یک چهارم دیه کامل در ماه حرام است.

جریمه دیرکرد پرداخت بیمه شخص ثالث

همانطور که مشخص است، جریمه دیرکرد باعث افزایش حق بیمه می‌شود. در صورتی که مالک وسیله نقلیه دیرتر از موعد مقرر اقدام به تمدید بیمه وسیله نقلیه خود کند، به صورت روز شمار به حق بیمه شخص ثالث آن اضافه می‌شود. اضافه شدن جریمه دیرکرد به حق بیمه شخص ثالث تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال می‌شود و در صورت جریمه دیرکرد یک سال با دو سال تفاوتی نخواهد داشت.

کاربری خودرو

نوع خودرو و کاربری آن عامل تعیین کننده میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حوادث و هزینه معمول در یک حادثه رانندگی است. به طور مثال با توجه به اینکه تاکسی و خودروهای آموزش رانندگی بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند که در همین راستا حق بیمه تاکسی‌ها 20 درصد و خودروهای آموزش رانندگی 15 درصد بیشتر است.

مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث از چند روز تا یک سال است که نوع سالانه آن مقرون به صرفه‌تر است. دلیل قیمت بالاتر حق بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت آن است که این نوع بیمه‌ها ریسک بیشتری را برای شرکت‌های بیمه به همراه دارند.

تخفیفات شرکت‌های بیمه

در گذشته بیمه مرکزی هر سال حداکثر و حداقل حق بیمه را به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کرد و این شرکت‌ها در میان این بازه مبلغی که برایشان مناسب بود را به عنوان حق بیمه شخص ثالث در نظر می‌گرفتند. امروزه برخی از شرکت‌های بیمه تخفیف دو و نیم درصدی را ارائه می‌دهند که همین باعث تفاوت قیمت بیمه در شرکت‌های مختلف شده است. 

نحوه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

در گذشته تنها راه برای خرید بیمه شخص ثالث، مراجعه حضوری به یکی از نمایندگی‌های ارائه خدمات بیمه بود ولی امروزه با روی کار آمدن اینترنت بسیاری از فعالیت‌ها از طریق این بستر انجام می‌شود. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث کافی است به وب سایت شرکت‌های ارائه دهنده بیمه مراجعه کرده و با ورود به بخش خرید بیمه شخص ثالث اقدام به طی کردن مراحل خرید کرد. در اولین مرحله کاربران باید نوع، مدل و سال ساخت خودرو خود را وارد کنند، سپس باید درصد تخفیف بیمه شخص ثالث و حوادث رانندگی وارد شود. در قسمت بعدی وارد کردن تاریخ سررسید و مقایسه قیمت ضروری است. سپس از کاربران درخواست می‌شود تا پس از انتخاب نوع بیمه خود اقدام به پرداخت آنلاین حق بیمه کنند. 

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث باعث می‌شود تا هم در زمان و هم هزینه‌ها صرفه‌جویی به عمل آید. همچنین این امکان برای کاربران فراهم آورده می‌شود تا بتوانند به آسانی و بدون هیچ دغدغه‌ای شرکت‌های ارائه دهنده بیمه را با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین آن‌ها را انتخاب کنند.

منبع

  • ۹۹/۰۵/۲۵
  • bimesho bimesho

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی